om ej annat anges:
Klubb 19 serveras från 20-24.00.
Lokal: Slottsgatan 19, Västerås.
Tid: Klubb ifrån 20.00 artister på scen: 21.00.
Entré: 70 kr, studerande 40kr.
Entré för medlemmar: 50 kr / studerande 20 kr.
Medlemsavgift: 20kr/år.
Medlemmar som är 18 år eller yngre får alltid fri entré!
Tillgänglighet
Se info om tillgänglighet för våra olika konsertlokaler på denna sida:
31/8 METTE RASMUSSEN (DNK-NOR) / CHRIS CORSANO (USA) DUO
Den fantastiska duon Mette Rasmussen / Chris Corsano gästar Västerås!!
I den fritt improviserade musiken, som har sin grund i frijazz-eran, skapar de energiska riktningar och dynamiska utlopp som blir hörbar konst. Duon har spelat kontinuerligt sedan 2013.
Mette Rasmussen är en dansk saxofonist bosatt i Trondheim, Norge. Genom frijazzens energi beskrivs hennes uttryck som ett huvud fullt av idéer som hon verkställer maximalt.
Med en pågående studie av nya soniska möjligheter använder hon ett brett spektrum av tekniker, som utvidgar instrumentets grammatik. Under de senaste åren har hon varit mycket aktiv med turnéer över hela världen. Hon har spelat med bl.a. Tashi Dorji, Julien Desprez, MoE,Sam Andreae and David Meier, Alan Silva mfl.
Chris Corsano är en trumslagare som har verkat i spetsen för fri improvisation, avant-rock och noisemusik sedan slutet av 90-talet. Han har arbetat med saxofonister som Joe McPhee, Akira Sakata, Paul Flaherty och Evan Parker; gitarrister som Jim O’Rourke, Sir Richard Bishop och Nels Cline; men också artister som Björk och Jandek. Hans stil innehåller högenergisk friimprovisation, texturbaserat spel och utökning av trumminstrumentet med allt från cellosträngar sträckta över skinnen till nedmonterade saxofondelar.
Mette Rasmussen – saxofon
Chris Corsano – trummor, slagverk
14/9 Kulturnatt: Workshop, Cure a Phobia (SWE/NOR), Messy (ITA/SVN/HUN/SWE)
fri entre!
16.00-18.00 Animations- och ljudworkshop på Växhuset
med konstnären Susanne Torstensson. ålder 9-13 år.
fri entré!
Vi använder iPads och skapar ljud och musik till en animation.
Workshopen tar ca 120 min
Föranmälan: susanne.torstenssonsusanne.torstensson[ersätt med snabel a]vasteras.se
Lokal: Växhuset, Bildsalen, Vån 4
Medarrangör: Växhuset.
Kulturnatt på Klubb 19
fri entré!!
20.00 Cure a Phobia (SWE/NOR)
Cure-a-Phobia består av fyra kvinnliga Malmömusiker som ofta ses och hörs i andra konstellationer. De är fyra starka musikaliska röster som tillsammans utforskar och utmanar utmanar sig själva med sin musik. De har skilda musikaliska bakgrunder inom allt från improvisationsmusik, jazz och musikal till folkmusik och klassiskt. Den udda instrumentsättning består av Jenny Nilsson på sång och
klockspel, Fanny Gunnarsson på piano/wurlitzer och sång, Elina Nygren på viola och Anne Marte Eggen på elbas. De använder sig också av biinstrument som dragspel, såg, effekter och loopar för att
skapa en unik, slagkraftig och genrelös musik. Cure-a-Phobia (SE/NO) spelar en nyfiken, egensinnig och genreöverskridande musik i gränslandet mellan pop, jazz, kabaré och folkmusik. Den innehåller både akustiska och elektroniska element och är ofta både lekfull och vemodig. Musikerna följer inga skrivna regler om taktart eller melodi och ger sig inte sällan hän för allehanda infall och påhitt.
Bandet bildades 2011 och har tidigare släpp två album, What’s kind about Mankind (2014) och Water (2012), gjort flertalet europaturnéer, ett kulturutbyte i Kina (2015) samt skapat och satt upp dans- och musikföreställningen Under the boat (2012) tillsammans med danskompaniet Versus Operandi.
Jenny Nilsson (Lur, J.O.W.O): Sång och klockspel
Fanny Gunnarsson (Fanny Gunnarsson Quartet, We Float): Piano, wurlitzer och sång
Elina Nygren (Kv.Arken, Vindla String Quartet): Viola och såg
Anne Marte Eggen (We Float, Ljom, Traveling John): Elbas
”Cure-a-Phobia agerar med finess och feministisk vrede”.
”Utfallet, som det ter sig på detta elvaspåriga album, är en förfinad variant av ursprungskonceptet: aningen mer dämpat och lite mer poporienterat, men fortfarande lekfullt sprittande och ganska vitt spretande. Fantasifulla arrangemang och en studio med
svängdörrar…” — Håkan Engström, Sydsvenskan”Fullt av låtar som bänder och bågnar och växer ut i organiska arrangemang. Och i stora delar är plattan en uppgörelse med världsordningen, inte minst med förvridna könsroller.”
— Esmeralda Moberg, Klingan i Sveriges Radio P2“Jo, den drabbar den här skivan, den gör faktiskt det.” “Musik jag vill blunda till.” “De omsorgsfullt skrivna texterna väger tungt”, “Det ligger en känsla av ljus, gräddig kola över detta album… den smälter i munnen men fastnar lite, lite i tänderna, och man tar gärna en
till.” “Lite som den bästa sortens berusning.” — Stina Tobiasson, Lira
22.00 Reclaim The Beats: M E S S Y (SVN/ITA/HUN/SWE)
Projektet Reclaim The Beats syftar till att hitta nya tillvägagångssätt för rytm och tempo inom improvisationsmusiken.
Gruppen hade sitt första musikaliska möte på Improcon-festivalen i Kroatien 2017 och i maj i år återförenades de för ett musikresidens i Sverige.
Ambitionen att arbeta med beats ledde till en enkel dekonstruktion av några hiphopinflytanden som de sedan integrerade i musiken. Dessa fragment av ljud, beats, samplar och texter blev källmaterialet för fria improvisationer. Med en något vriden, hallucinerande och verkligt alternativ inställning till båda genrerna fick gruppen att skapa en ny typ av improvisationsmusik och hiphop.
som de kallar: Messy.
Ina Puntar (SVN) – röst
Erika Sollo (ITA) – röst
Balint Bolcso (HUN) – elektronik
Henrik Olsson (SWE) – slagverk/elektronik
Information om tillgänglighet för konsertlokal:
30/11 FINN LOXBO / ERIK BLENNOW CALÄLV DUO + JOHN CHANTLER SOLO
21.00 Finn Loxbo / Erik Blennow Calälv duo
En duo mellan gitarristen Finn Loxbo (Fire! Orchestra) och basklarinett Erik Blennow Calälv i en lågmäld, långsträckt och samtidigt överraskande tät musik. På okonventionella sätt, söker de och utforskar ovanliga tekniker och aspekter av sina instrument som inte vanligtvis är avsedda för ljudframställning. Musiken är meditativ och suggestiv som för tankarna till Zen: färgrik, dynamisk med ett inre kraftfullt lugn.
Finn Loxbo – gitarr
Erik Blennow Calälv – basklarinett
ca 22.00 John Chantler solo
Chantler, who has in the past collaborated with the likes of Lawrence English, Tujiko Noriko, Tenniscoats, Maher Shalal Hash Baz, has increasingly developed an interest in modular synthesis. Here it feels so free, evolves so seamlessly that you could be convinced that Chantler has merely set up his synthesizers and electronics, thrown a few mics in the room, pressed record and has documented his machines communicating with each other in their natural habitat. Though that’s not being fair. It takes a lot of effort to feel this free. Bob Baker Fish
John Chantler – modular synths
http://johnchantler.bandcamp.com/album/tomorrow-is-too-late
med reservation för ändringar