Tillgänglighet
se info om tillgänglighet för våra olika konsertlokaler på denna sida:
18/9 Ensemble Makadam / Ann Rosén
Obs! Västerås Konserthus, Lilla Salen, entré: 50 kr (samtliga)
Ensemblen Makadam har vid senaste tiden utvecklat konserter med flera nya idéer och former. Till exempel att interfoliera klassiska verk med nyskrivna och improviserade stycken eller låta ljussättning, rörelse och improviserade moment skapa sömlösa övergångar i programmen. I och med dessa konserter har de skapat kontakter med tonsättare som arbetar just i gränslandet mellan noterad musik och improvisation.
I konsertprogrammet framförs ett verk av Ann Rosén som innefattar olika sätt att bredda förrådet av klanger. Med textila sensorer genom materialets sträckning och släpp styrs olika ljudfiler och processer genom olika programmerade applikationer.
Verket uruppfördes våren 2014 och konserten inleds med en avdelning där vi klipper och klistrar i verk av Franz Schubert och hamnar i ett ”Schubert-bad”
Sara Sjödahl – piano, dragspel
Anna Lindal – violin
Elsbeth Bergh – viola
Kristina Lindgård – cello
Ann Rosén – elektronik
http://www.youtube.com/watch?v=LG8ubT7BoaE
Anna Lindal har studerat för Sven Karpe i Stockholm och för Aida Stucki i Schweiz. Hon medverkade länge i den fransksvenska stråktrion Trio des Lyres som profilerade sig med spännande programkombinationer vid konserter över hela Europa. Åren 1983-2001 var hon konsertmästare i Stockholms Filharmoniska Orkester. 2002 fick hon en gästprofessur vid Kungliga Musikhögskolan med övergripande ämnesansvar för stråkinstitutionen och 2006 blev hon utsedd till prorektor på. Sedan 2008 är hon dekan vid Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet.
Det egna konserterandet har ingalunda lagts på hyllan. På senare tid har hon varit solist i Anders Hillborgs violinkonsert med Bergens Filharmoniska Orkester, i Marie Samuelssons violinkonsert med Kungliga Filharmonin och i Alban Bergs violinkonsert och Unsuk Chins violinkonsert med Norrlandsoperans Symfoniorkester. Hon har framfört och spelat in många verk ur den nutida repertoaren och flera tonsättare har skrivit verk direkt för henne.
Anders Hillborgs violinkonsert finns på CD (på Ondine) med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Esa-Pekka Salonen.
Utöver allt detta är Anna en förträfflig fri improvisationsmusiker.
Elsbeth Bergh kommer från Vargön och studerade vid Örebro musikpedagogiska institut. Hon studerade vidare i Köpenhamn och flyttade sedan till Stockholm där hon under många år spelade i Radioorkestern. Hon har medverkat vid ett flertal cd-inspelningar med Gotlandskvartetten och senare Sonanza- ensemblen för nutida musik, som hon blev medlem i 1987. Sonanza fick 2009 års Grammis i genren klassisk musik.
Elsbeth har ett varmt intresse för teater och har medverkat som musiker i uppsättningar på Orionteatern och Jordcirkus. Sedan hon flyttade till Göteborg 1995 har kammarmusiken mer och mer tagit överhanden. Som medlem i Gestaltensemblen har hon framfört en scenisk konsert, ”Café Terezin”, med musik skriven i koncentrationslägret Theresienstadt under andra världskriget. Den har spelats i Stenhammarsalen återkommande sedan 1998 som en del av Göteborgs konserthus ungdomssatsning. Barockmusiken ägnar hon sig åt så mycket som möjligt, både med Corona Artis och med den nystartade ensemblen Karlsson Barock.
Kristina Lindgård är en jämtländsk cellist som efter studier i Stockholm jobbade i Musik i Västs ensemble Corona Artis mellan åren 1992-2006.
Tillsammans med dem har hon gjort många konserter, med bl.a Dan Laurin och Andrew Manze, runt om i Sverige men även på Grönland och Ostindiefararen i Cadiz.
Hon har turnerat med Concerto copenhagen och Drottninholms barockensemble.och spelat flertal operor på Drottningholm.
Här i Göteborg så ligger just nu Karlsson barock varmt om hjärtat. Operasällskapet Utomjordiska är också en given favorit.
Kristina spelar gärna nyskriven musik. Under hösten 2010 var hon med i en uppsättning med Gagego!
Sara Sjödahl är utbildad på musikhögskolorna i Malmö och Göteborg. Hon har medverkat i gränsöverskridande projekt som den sceniska konserten “café Terezin” på Göteborgs Konserthus, “Accordance” med Dansgruppen Rytmbá” och Ika Nord i Riksteaterns regi. Hon spelar kammarmusik med medlemmar ur Göteborgssymfonikerna i olika konstellationer och har arbetat på Musikhögskolan i Göteborg som lärare i musikalisk instudering. Hon har arbetat tillsammans med professor Gunilla Gårdfeldt i hennes forskningsprojekt som pianist och musikaliskt ansvarig. I Musik i Västs regi har hon turnerat, initierat och satt upp en mängd olika musikföreställningar för barn. Hon är medlem i kabarégruppen Tappra mödrars kapell som framför eget material. Högt och lågt eller som hon presenteras som medlem i Tappra mödrars kapell… klassisk pianist med dragning åt det lössläppta spelet som har slagit an tangenterna på både finkulturens konserthus och suspekta syltor.
Ann Rosén ursprungligen utbildad som skulptör på Konstfack har varit verksam som ljudkonstnär och tonsättare sedan 90 talet. De senaste åren har komponerandet tagit större fokus oftast i kombination till egentillverkade elektroniska musikinstrument. Hon är på senare tid också känd i projektet syntjuntan som 2013 fick manifestpriset för bästa experimentella skiva.
I Ann Roséns ljudvärld är olika ljud som knaster, sprak ,brus och elektroniska artifakter vanligt förekommande, men också rumsliga landskap som tillkommer via olika programmeringar och synteser som skapas i realtid. Många gånger finns visuella inslag av design, apparatur och material innovativt integrerat i hennes framföranden.
http://makadam.info
http://www.annrosen.se
20/9 Västerås Kulturnatt – Box2
17.40 -18.50 Musikskapande med Thymeshift Electronix
i samarbete med Västmanlansmusiken
Prova på att skapa musik via dator/iPad tillsammans med liveband.
Inga förkunskaper behövs!
Thymeshift elektronix består av:
Thomas Gunillasson – gitarr, laptop, Ipad
Johan Björklund – trummor, Ipad
Thomas Backman – saxofon, synt, Ipad
19.10-20.00 Armand Gutheim med ensemble.
Tonsättare/allkonstnär Armand Gutheim framför verk ifrån sin experimentella sida
Armand Gutheim – synth
Charlotte Assarsson – slagverk och annat
Hans Müller – cello, kontrabasgitarr, slagverk
20.15-20.50 Robotpushkey
Med ett antal hemmabyggen, kontaktmikrofoner och en uppsjö elektroniska tricks så får du en susning om förhållningssättet.
Ljupa basgångar, rumslika knäckande miljöer, exalterade sci-fi-landskap.
Robotpushkey släppte en singel i juli detta år:
“..The single is full of old school blip bloppery, static and crunchiness. The combination of which creates a lovely echoey chamber of sound that clangs and rattles along like an old freight train. Cranking up the anti, distorted synths are added to the mix bringing a new level of texture to the chaos. This might sound like there is nothing holding the piece together but the simple yet solid bass lines and drums keep the whole thing pounding along steady and strong..”
William Riever / fracturezine >>>
http://www.dogblessyourart.com/
21.10-21.50 Martin Herterich
Ett välkommet återbesök på Nya Perspektivs scen!!
Med ett antal olika skivor och kritikerrosade framträdanden gör han en solokonsert i sitt eget namn.
https://soundcloud.com/martinherterich
ca 22.10-23.00 Düsseldorf by Night (DbN)
DbN använder gamla upphittade kassettband som utgångspunkt för sin musik. Kassettbanden samplas, processas och manipuleras och obskyra rytmer och ljudlandskap växer fram genom live–‐improvisation. De kassettband som används samlas in från just den stad eller plats där konserten sker.
Publiken inbjuds att vara delaktig genom att bidra med sina egna kassettband för användning direkt i konserten!
Mystiska och spöklika ambient-atmosfärer skapar miljöer där olika kassettbands (med publikens medtagna band) fragment integreras i liveframträdandet. Tankar om minnen, fragment och historia blir tydliga men ocskå hur gränser mellan olika upplevleser suddas ut och blandas i en social väv av antydningar och närmanden.
http://www.dusseldorfbynight.com/
http://createdigitalmusic.com/2014/01/dbn-keeps-2014-weird-experimental-music-made-found-tapes/
22/10 Nya Perspektiv gästar klubb på slottsgatan 19 och presenterar Tetuzi Akiyama Trio + PPM
obs! lokal: Slottsgatan 19, klubben startar 19.00, fri entré!
19-24.00 I ett nytt samarbete startas en klubb på Slottsgatan 19 före och efter konserten. Med den rätta berlin-ish-stämningen med ständigt sprudlande ljud/musikbar samt utställningar och performances huserar Michael Reuter som värd för kvällen.
20.00 Tetuzi Akiyama Trio
Den japanske gitarristen Tetuzi Akiyama är på samma gång såväl att betrakta som en portalfigur som något av en outsider i sammanhanget:hans musik ansluter sig inte till någon dogmatik, utan sammanflätar på det mest otvungna och naturliga vis influenser från så till synes disparata källor som amerikansk countryblues och senmodernism till en mångtydig enhet bortom dikotomier och eklekticismer. Utöver samarbeten med experiment–‐ och improvisationsmusiker som Otomo Yoshihide, Toshimaru Nakamura och Oren Ambarchi har han även samarbetet med tonsättare som Antoine Beuger och popmusiker som David Sylvian.
Hösten 2013 såg en ny trio dagens ljus då Tetuzi tillsammans med de två svenska musikerna Magnus Granberg och Henrik Olsson gick in i studion för att spela in en serie fria improvisationer samt ge ett par konserter bl.a på Göteborgs Konsthall. Granberg och Olsson har även de uppmärksammats för sitt arbete inom den nya improvisationsmusiken, och båda är medlemmar i kammarensemblen Skogen, vars musik i gränssnittet mellan noterad och improviserad kammarmusik rönt internationellt erkännande.
Missa inte denna fjäderlätta tungviktare. Klangligt, rumsligt, reduktionistiskt, djärvt och mänskligt!
Tetuzi Akiyama – gitarr
Magnus Granberg ‐ klarinett
Henrik Olsson ‐ slagverk, elektronik
22.00 PPM
30/10 Ny Prspktv p KRLSG2!
Obs! Lokal: Hörsalen, KRLSG2-Västerås Konstmuseum, Karlsgatan 2, Tid: 18.00 – 21.00 Fri entré!
Performanceinslag blandas med olika musikaliska inslag
skriv ut program pdf >>>>>>>>>>
18.00-18.30 Tommy Wahlström
kompositören och sopransaxofonisten, gör en solo konsert med titeln
“formuleringar”
Tommy Wahlström – sopransaxofon, ko-horn
http://www.thommywahlstrom.se/
18.35- 18.55 Konstlemuren
Ett minikollektiv baserat i Västerås som agerar och aktiverar kulturlivet med utställningar och performance. Med en lekfullt genreöverskridande överblick hanterar aktörerna i konstlemuren olika områden som visuell konst, performance, mode etc
https://sv-se.facebook.com/konstlemuren
19.00-19.40 Thelonious, Thelonious!
är namnet på duon som gjort till sin övergripande agenda att ha samtliga Thelonious Monks kompositioner på repertoaren.
Ett typiskt framträdande av denna duo kännetecknas av sammanhängande set, bestående av lösa sammanfogningar av och improvisationer kring legendens musik.
Öppna tolkningar av obskyra Monklåtar är att förvänta sej.
Daniel Erkers – Gitarr
Mats Dimming – Kontrabas
19.45-20.00 Susanne Torstensson van der Heeg
Med en nyfikenhet och som antropolog undersöker Susanne Torstensson sociala mönster, 3D-världar och den identitet som internetanvändare etablerar sig i communities och webbplatser med sin onlineidentitet BarbieMe.
Ibland visas BarbieMe offline, IRL (In Real Life) i utställningar med flera konstverk runt projektet – genom performances, filmer och med objekt och skulpturer.
http://www.susannetorstensson.se/
ca 20.10-21.00 Hästköttskandalen
är en audiovisuell kvintett. Musiken är en förening av art rock, slow wave och neo-‐psykadelika.
Hästköttskandalens sound karaktäriseras av en tidlös ljudrymd där alla instrument lämnas lika stort utrymme. Akustiska stråkar blandas med elektriska gitarrer och ljudet av en 8mm-‐film-‐projektor. Långsamt överlagrade undertoner i ett rytmiskt roterande kugghjul skapar en illusionav lugn.
Ellen Arkbro – Elektronik, Elgitarr
Elsa Bergman – Kontrabas
Marta Forsberg – Violin
Kali Malone – Elektronik, Elgitarr
Maria Horn – 8mm film samt digital media
http://horsemeatscandalmusic.tumblr.com/
6/11 Konvoj Ensemble feat. Evan Parker & Sten Sandell framför MIRA
Denna internationella ensemble leds av malmösaxofonisten Ola Paulsson och rymmer toppnamn inom improvisationsvärlden. Gruppens första liveinspelning Colors of: innehåller kompositioner baserade på grafisk notation och instruktioner som utforskar gränslandet improvisation/komposition och transformationen av primala ljud – vilka ljud som helst faktiskt – till en sammanhängande klangartikulation.
Om Colors Of: blev startskottet för ett långsiktigt experiment är MIRA fortsättningen och resultatet av de senaste årens tankar och idéer kring interaktiva grafiska partitur.
MIRA är en del, och en gestaltning, av projektet Inter Labs där Ola Paulson och Jakob Riis utforskar och utvecklar interaktiva verktyg för grafisk notation som utgångspunkt för kollektivt improviserad musik – ett verktyg som drar nytta av tonsättarens förmåga att skapa form och struktur, och improvisatörer förmåga att omvandla dessa idéer i realtid och att experimentera med olika kompositionselement. Inter Labs vill skapa rörelse mellan improvisation och komposition i ett levande sammanhang och skapa en situation där musiker från olika områden snabbare och enklare kommer att kunna etablera former och strukturer för en god kompositorisk helhet.
Projektets undertiteln ”to work between – to act among” antyder vad det hela handlar om. En musikalisk laboration live på scen i området mellan improvisation och komposition – tonsättare och musiker. Resultatet är, om än aningens oförutsägbart för både publiken och musikerna, garanterat spännande musik framförd av några av de mest spännande improvisationsmusikerna idag.
Konvoj Ensemble rymmer en bred uppsättning träblåsinstrument som möter maskinellt skapade och processade ljud i gott sällskap av trummor och piano.
Sagt om skivan Colors of:
”…an experience that should make this album jazz record of the year. With jazz, I mean the crossing of borders that designated the original form of the music, its core. Its body, pulse, blood circulation…”
Thomas Millroth, Sound of Music
Musikerna:
Evan Parker är en ikon och förgrundsgestalt på den internationella scenen för improviserad musik. Parker är bosatt i London, varifrån han sedan flera decennier stått för konstant, dynamiskt och engagerad utveckling av fri improviserad musik och, inte minst, utforskandet av saxofonens möjligheter. Med en bra bit över 100 skivinspelningar i bagaget är han, kort sagt, en av improvisationsmusiken första, största och mest välkända personligheter.
Läs mer på evanparker.com
Sten Sandell är en svensk pianist och kompositör. Även han en förgrundsgestalt på den improviserade musikscenen och en av medlemmarna i den internationellt beryktade improvisationstrion Gush (tillsammans med Mats Gustafsson och Raymond Stridh). Som pianist har han medverkat på ett stort antal välrenommerade skivproduktioner av jazz och improvisationsmusik. Idag genomför han, vid sidan om flitigt turnérande, en doktorsavhandling i musikalisk gestaltning vid Göteborgs Universitet (Music on the inside of silence).
Läs mer på stensandell.com
Konvoj har sin bas i Öresundsregionen och består av fem stycken kompositörer och musiker från länderna runt Östersjön.
Lotte Anker – sopran- och altsaxofon
Ola Paulson – tenor- och barytonsaxofon
Liudas Mockünas – bassaxofon och basklarinett
Jakob Riis – laptop
Anders Uddeskog – trummor och slagverk
Evan Parker – tenorsaxofon
Sten Sandell – piano
http://konvojart.com/konvojensemble
27/11 Sofia Härdig/Kathy Hinde/Guy Bartell + Soil Collectors
dubbelkonsert i Box1!
Sofia Härdig/Kathy Hinde/Guy Bartell
Sofia Härdig och Kathy Hinde möttes när de bägge spelade på Norbergfestivalen. Kathy framförde då visuella verk och har sin bakgrund både inom visuella konst och musik. Sofia mötte Guy Bartell när han spelade sin musik till den ryska stumfilmen Turksib från 1929 på Inkonst i Malmö. Trion har en stark förankring i kombinationen av musik och visuell konst. Sofia Härdig har därutöver lång erfarenhet att arbeta med dansare,, film och teater.
Sofia har lång erfarenhet att arbeta med dansare,, film och teater.
Sofia Härdig – röst, processerad röst, gitarr
Guy Bartell – processerad Gong [GB]
Kathy Hinde – processerade objekt och visuella komponenter [GB]
Soil Collectors
Soil Collectors grundades sommaren 2010 efter att ha lärt känna varandra då de studerade improvisation på “Artisten” Högskolan för Scen och Musik. De har turnerat tillsammans med artisten Lovisa Samuelsson i Kanada, USA, Tyskland, Schweiz, Frankrike och i Sverige har de bland annat spelat på Nefertiti under arrangemang av “Vi drar på jazzklubb”. I dec 2012 släpptes Soil Collectors första album med releasefest den 19 december på Göteborgs Dramatiska Teater. År 2013 års spelade dom på 12 points Festival i Dublin, Ställbergs gruva och Umeå Jazzfestival. Under 2014 kommer Soil collectors att spela in sitt andra album.
…två improviserande röstkonstnärer till egen liveelektronik och slagverk. Sådana totalt frigjorda seanser förekom på 60-talet, men dåets flumton fick nu ett nytt bett och allvar mot vår ovissa framtid, men ändå med positiv optimism, glädje, skönhet och kraftingivande energi. – Borås Tidning / Rolf Haglund
Hannah Tolf – voice, electronics
Isabel Sörling – voice, electronics
Jonathan Albrektson – drums, synts, voice